MonsterCrew
[color:=yellow][center:][i:][b:]Please log in or register before viewing unlimited contents in this forum. Thank you for visiting this forum. Enjoy here!!!

[img:]https://i11.servimg.com/u/f11/11/81/72/85/010.png[/img:][/b:][/i:][/center:][/color:]



 
PortalHomeFAQRegisterLog in

Share | 
 

 Cuci Kereta Anda...

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Guest
Guest



PostSubject: Cuci Kereta Anda...   Fri Mar 05, 2010 11:10 pm

[color:47c5=orange][b]Sebelum kita mempelajari cara membaiki komponen kenderaan. perkara pertama yang diajar adalah asas penjagaan kenderaan, iaitu bagaimana mencuci kereta anda, ya saya rasa semua orang tahu bagaimana mencuci kereta anda, tapi tahukan anda adakah langkah yang anda lakukan betul atau tidak, Ramai orang tak tahu mencuci kereta ada caranya. yang mana dahulu yang mana kemudian dan yang utama sekali jangka hayat cat kereta anda.

Walaupun ditempat kedai cuci kereta pun para pekerja yang mencuci kereta menggunakan teknik yang salah dan masih ramai yang tidak sedar akan akibatnya nanti.

Baiklah, biarkan saya cerita sedikit mengenai punca masalah ini.

Pertama : Tahukah anda kereta kita akan membawa kekotoran pasir halus yang melekat.
Kedua : Tahukah anda kereta kita mungkin terkena najis haiwan seperti burung, kelawar.
Ketiga : Tahukah anda Kereta kita mungkin terkena getah daun pokok apabila kita parking.

ketiga-tiga elemen ini akan mengakibatkan hakisan pada cat kereta anda.

Langkah pertama: Apabila kereta kita kotor , kekotoran yang melekat pada badan kereta kita membawa pasir yang halus. Apa terjadi bila pasir tadi kita gosok, ya ini akan menyebabkan cat terhakis atau calar jika tidak menggunakan teknik betul semasa mencuci kereta anda.

Mula-mula basahkan kereta anda dari atas dahulu dan perlahan-lahan basahkan hingga kebawah, ini untuk memberi laluan kepada kotoran dan pasir jatuh kebawah, dan bukannya dari bawah keatas, pastikan semua bahagian badan kereta kita benar-benar basah, Biarkan ia basah dulu beberapa minit, jangan terus digosok dengan kain cuci sebab tanah yang melekat pada badan kereta belum betul-betul basah.
kemudian bolehlah dilap dengan kain cuci atau sponge. mulakan dari atas bumbung dahulu kemudian turun kebawah tujuannya untuk memberi laluan kepada kekotoran dari atas turun kebawah dan untuk mengelakkan bahagian yang hendak dicuci nanti tiada pasir masih melekat ( ingat jangan mulakan dari bawah ke atas sebab kain cuci atau sponge yang kita guna akan membawa kekotoran dan pasir kebahagian atas ) kemudian seluruh cermin depan belakang dan sisi. dan barulah bahagian pintu bonet dan boot belakang, yang terakhir sekali barulah bahagian bawah pintu bumper depan dan belakang fender dan skirt kalau ada. setiap bahagian yang dicuci pastikan kain atau sponge anda direndam dalam baldi pencuci untuk membuang kotoran dan pasir.

Akhir Sekali barulah dibilas dengan air dimulai dari atas dulu dan perlahan-lahan ke bawah, selesai saja lapkan bahagian badan kereta anda dengan kain kering, Untuk memastikan kereta kita betul-betul dicuci pastikan bahagian sisi pintu , sisi boot belakang anda dicuci, selalunya kekotoran akan melekat pada sisi pintu dan jika dibiarkan ia akan kekal dan menjadi susah untuk dibersihkan. Untuk bahagian rim boleh dicuci menggunakan kain atau sponge manakala tayar pula boleh gunakan berus serabut.

Akhir sekali cantikanlah kenderaan anda dengan bahan pengilat yang boleh didapati dikedai. ingat gunakan bahan yang sesuai saja seperti pengilat dalam kereta untuk dalam kereta saja dan pengilat tayar untuk tayar saja, tidak perlu membazir wang anda untuk membeli jenama yang mahal.

Untuk masalah najis haiwan dan getah daun jika terjumpa pada badan kereta, hendaklah dibersihkan serta merta dengan air dan untuk getah daun pastikan anda gunakan bahan polish jika ada , jika tiada cukuplah sekadar bahan cuci biasa. Najis haiwan dan getah daun merupakan bahan asid yang dapat menghakis cat kereta anda dan akan menyebabkan karat jika dibiarkan.

Selamat Mencuba[/b][/color]
Back to top Go down
wanababe88
Moderator
Moderator


Female Number of posts : 716
Age : 28
Location : L.I.K.A.S

PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sat Mar 06, 2010 12:08 am

good info

_________________
[url=http://monstercrew1.forumotion.com/monstercrew-mechandise-f5/sticker-monstercrew-new-t1501.htm#49918][img]https://i11.servimg.com/u/f11/11/81/72/85/monste24.png[/img][/url]

MonsterCrew Car Club Community
JGN PKI PICTURE KRETA ORG LAIN JD AVATAR KAMU('v')
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sat Mar 06, 2010 6:06 am

ya..inpo yg suma urg pun suda tau..
Back to top Go down
mami bear
Moderator
Moderator


Female Number of posts : 3042
Age : 27
Location : erm....
Car : viva-vios

PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sat Mar 06, 2010 9:40 am

[quote:0b1c="jai"]ya..inpo yg suma urg pun suda tau.. :matai:[/quote]


na...ko sengaja ba tu kan mo kac up tu info..mo kasi tambah post ka tu...wakakaka...c jai killi...
Back to top Go down
The Rock
-Admin-
-Admin-


Male Number of posts : 2811
Location : WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN
Car : RED LINE EVO

PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sat Mar 06, 2010 11:53 am

[color:7ff1=cyan]ok .. ok ...sdh ni. tp utk pengetahuan korang dlm bab penjagaan badan kereta ni trutama sklai ialah tentang quality. biarlah korang gunakan barang2 spt shampo dan polish yg murah bg mnjimat kan kos. tp pa yg pasti, sia saran kan korang gunakan lah bahan2 yg ada tulisan wax. tdk kira shampo atopun polish. wax brtujuan mengekalkan kilauan badan kereta sepanjang masa.[/color]

_________________
[b]Wira Red Line Evolution 8[/b]
[b]BORN TO BE WILD
Revenge Team @ Monstercrew Labuan
www.revenge.forumms.net[/b]
[img]https://i61.servimg.com/u/f61/13/91/99/66/ssm11410.jpg[/img]
Back to top Go down
mami bear
Moderator
Moderator


Female Number of posts : 3042
Age : 27
Location : erm....
Car : viva-vios

PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sat Mar 06, 2010 12:36 pm

waaa....betul ka..alala...selama ni aku men bantai jak sabun cuci keta...waaaaaa.....

_________________
just be wat u wanna be....
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sat Mar 06, 2010 2:02 pm

[quote:c6bf="mami bear"][quote:c6bf="jai"]ya..inpo yg suma urg pun suda tau.. :matai:[/quote]


na...ko sengaja ba tu kan mo kac up tu info..mo kasi tambah post ka tu...wakakaka...c jai killi...[/quote]

skurang2nya buka la topic2 yg berkaitan..ada jga skit2 perbincangan..drpd malar post yg bukan2..
Back to top Go down
mami bear
Moderator
Moderator


Female Number of posts : 3042
Age : 27
Location : erm....
Car : viva-vios

PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sat Mar 06, 2010 5:40 pm

[quote:5c3b="jai"][quote:5c3b="mami bear"][quote:5c3b="jai"]ya..inpo yg suma urg pun suda tau.. :matai:[/quote]


na...ko sengaja ba tu kan mo kac up tu info..mo kasi tambah post ka tu...wakakaka...c jai killi...[/quote]

skurang2nya buka la topic2 yg berkaitan..ada jga skit2 perbincangan..drpd malar post yg bukan2..[/quote]

bukan malar post yg bukan2...tp malar buaat spam jak..wakakak

_________________
just be wat u wanna be....
Back to top Go down
pirate
Moderator
Moderator


Male Number of posts : 2047
Location : Labuan-Sabah
Car : kancil stendet gaban

PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sat Mar 06, 2010 10:54 pm

rasanya aku mo tmbah sikit lg...

[color:b36f=red][u][b]sabun.[/b][/u][/color]

-gunakan lah sabun pencuci yg sesuai yg dikhaskan untuk kereta....sbb bukan apa kdg2 kita jgn tertipu juga...sabun2 snow wash yg dipakai dikedai2 cuci kereta sestengahnya menggunakan sabun seperti sabun glow ( untuk cuci pinggan)...sabun jenis ini mimang bersih & berkilat dipakai tetapi dlm masa yg sama, sabun ni juga akan menyebabkan berkarat dan polish cepat menghilang dr dari melekat pd bdn kereta...

-Sabun yg disyorkan adalah sabun yg mempunyai komponen seperti berpolish & pengilat...

kekekeke....

_________________
<a href=http://kcoc.forumms.net/advertise-your-add-here-now-f2/promosi-chery-for-life-t333.htm#5047>[img]http://i308.photobucket.com/albums/kk329/emanrina_kcar2/signaturechery.gif[/img]</a>


[b]MONSTERCREW LABUAN
KCAR OWNERS CLUB (KCOC)
[/b]

Lawati la laman web kami:

http://kcoc.forumms.net/
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sun Mar 07, 2010 2:19 am

nice inpo!! aq penah terguna sabun cuci kain abislah karat keta aq jadi besi buruk la ne..huhuhu
Back to top Go down
mami bear
Moderator
Moderator


Female Number of posts : 3042
Age : 27
Location : erm....
Car : viva-vios

PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sun Mar 07, 2010 6:05 pm

[quote:fdc4="jai"]nice inpo!! aq penah terguna sabun cuci kain abislah karat keta aq jadi besi buruk la ne..huhuhu[/quote]

wakakaak...sama plak kita jai..hehehe....

_________________
just be wat u wanna be....
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sun Mar 07, 2010 6:17 pm

naa..kancil bkarat xpa..buli tukar p body mira..kalau vios berkarat??
Back to top Go down
pirate
Moderator
Moderator


Male Number of posts : 2047
Location : Labuan-Sabah
Car : kancil stendet gaban

PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sun Mar 07, 2010 7:38 pm

mataiii...kao vios berkarat aku pun nda tau mau masuk bodikit apa...hehehe

_________________
<a href=http://kcoc.forumms.net/advertise-your-add-here-now-f2/promosi-chery-for-life-t333.htm#5047>[img]http://i308.photobucket.com/albums/kk329/emanrina_kcar2/signaturechery.gif[/img]</a>


[b]MONSTERCREW LABUAN
KCAR OWNERS CLUB (KCOC)
[/b]

Lawati la laman web kami:

http://kcoc.forumms.net/
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Sun Mar 07, 2010 8:21 pm

buang besi buruk ja la..hoho
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Cuci Kereta Anda...   Today at 8:27 am

Back to top Go down
 
Cuci Kereta Anda...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» 2T & 4T Pilihan Anda V4
» 2T & 4T Pilihan Anda V5

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MonsterCrew :: MonsterCrew Tea House :: Car Performance :: Tips & Informasi-
Jump to: